روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

رهایت من نخواهم کرد

منم زیبا
که زیبا بنده ام را دوست میدارم
تو بگشا گوش دل پروردگارت با تو میگوید
ترا در بیکران دنیای تنهایان
رهایت من نخواهم کرد
رها کن غیر من را آشتی کن با خدای خود
تو غیر از من چه میجویی؟
تو با هر کس به غیر از من چه میگویی؟
تو راه بندگی طی کن عزیزا من خدایی خوب میدانم
ادامه مطلب ...

حکایت دختر زیبا و خواستگار پیر

روزگاری یک کشاورز در روستایی زندگی می کرد که باید پول زیادی را که از یک پیرمرد قرض گرفته بود، پس می داد.
کشاورز دختر زیبایی داشت که خیلی ها آرزوی ازدواج با او را داشتند. وقتی پیرمرد طمعکار متوجه شد کشاورز نمی تواند پول او را پس بدهد، پیشهاد یک معامله کرد و گفت اگر با دختر کشاورز ازدواج کند بدهی او را می بخشد و دخترش از شنیدن این حرف به وحشت افتاد و پیرمرد کلاه بردار برای اینکه حسن نیت خود را نشان بدهد گفت : اصلا یک کاری می کنیم، من یک سنگریزه 
سفید و یک سنگریزه سیاه در کیسه ای خالی می اندازم، دختر تو باید با چشمان بسته یکی از این دو را بیرون بیاورد. اگر سنگریزه سیاه را بیرون آورد باید همسر من بشود و بدهی بخشیده می شود

ادامه مطلب ...

چگونه فردی بانفوذ، تاثیرگذار و جذاب باشیم ؟

بیشتر اوقات زندگی روزمره ما به مراوده و گفتگو و تعامل با دیگران میگذرد. در منزل، محل کار، خیابان، تاکسی، مغازه، کلاس درس و … در این میان همیشه عده‏ای انگشت شمار از افراد در میان دیگران برتر بوده و نامشان زبانزد دیگران است. همچنین همیشه باعث جذب سایرین شده و در کل افرادی پرنفوذ و تاثیرگذار هستند. البته جذابیت شخصیتی با جذابیت زیبا بودن فرق دارد. جذابیت و گیرایی شخصیتی کاملا اکتسابی است و آگاهانه و یا ناآگاهانه کسب میشود. اینگونه افراد هیچ فرقی با دیگران ندارند؛ مثلا ستاره داشته و یا اینکه جادوگری بدانند بلکه به صورت دانسته و یا ناخودآگاه یک سری قوانین را همیشه رعایت می‏نمایند که همین قوانین عامل برتری و جذب دیگران و عامل نفوذ در اذهان است. ما نیز می‏توانیم اینطور باشیم. در اینجا به بعضی از این عوامل اشاره‏ای مختصر می‏نمایم :

ادامه مطلب ...

فکرکن

تا حالا عادت داشتید اشیاء بی مصرف رو انبار کنید؟ و فکر کنید یه روزی – کی میدونه چه وقت – شاید به دردتون بخوره؟

تا حالا شده که پول هاتون رو جمع کنین و به خاطر اینکه فکر می کنید در آینده شاید بهش محتاج بشین، خرجش نکنید؟
 

تا حالا شده که لباسهاتون، کفشهاتون، لوازم منزل و آشپزخونتون و چیزای دیگه رو که حتی یکبار هم از اونا استفاده نکردین، انبار کنید؟

درون خودت چی؟ تا حالا شده که خاطره ی سرزنش ها، خشم ها، ترس ها و چیزای دیگه رو به خاطر بسپاری؟

ادامه مطلب ...

استرس در فصل امتحانات

بیشترین میزان عدم توافقها، ناراحتیها، تیره شدن روابط، تعارضات، دورشدن و فاصله گرفتن والدین و فرزندان در زمان امتحانات است. این نتیجه، حاصل استخراج نتایج پرسشنامه ای است که در آن از والدین و فرزندان آنها درخواست شده بود به این سؤال پاسخ دهند:” چه مواقعی بیشترین اختلافات بین شما بروز می کند؟ ”

جالب آنکه پاسخ والدین و فرزندان به این سؤال یکسان بود: «زمان امتحانات» .

والدین می گفتند: فرزندان حرفها و راهنماییهای ما را نمی شنوند،

فرزندان می گفتند: والدین تصور می کنند ما حرفهای آنان را در بار اول نشنیده ایم و مدام تکرار می کنند، درس بخوان، نمره خوب بگیر، چرا به فکر خودت نیستی، ما خیر و صلاح تو را می خواهیم و… گوشهای ما پر است از این حرفها.

بدون تردید فصل امتحانات یادآور دغدغه ها و نگرانیهاست.

ادامه مطلب ...

تکنیک یادگیری یک بار برای همیشه

دانش آموز و دانشجوی عزیز : برای آنکه توانایی های خود را در درس خواندن ،مطالعه و یادگیری افزایش دهید و بتوانید در وقت کمتری درس بخوانید و از وقت موجود خود حداکثر استفاده ممکن را در یادگیری داشته باشید ، اصول زودآموزی speed learning را به کار گیرید تا موضوع مورد نظر خود را سریع بخوانید بفهمید و مطالب را خیلی قوی ثبت کنید .

اجرای نکات زیر الزامی است : تکنیک یادگیری یک بار برای همیشه 

چکیده : این روش که یکی از قویترین روش های یادگیری است در سال 1996 توسط فردی به نام رابینسون ابداع شد . در این روش سعی بر این است تا باایجاد زمینه ای در ذهن قبل از مطالعه ، روند یادگیری فعال تر و آسانتر گردد .


( SQ3R ) مخفف این کلمات است :
پیش خوانی( Survery )،
سوال سازی ( Question ) ،
خواندن ( Read )
بازگویی و تعریف ( Recite

ادامه مطلب ...

رویکردهای نوین در اضطراب امتحان

شیوه های جدید پیشنهادی در مورد اضطراب امتحان بر عکس روشهای قبلی که مستقیما فقط اضطراب را هدف قرار می دادند در اینها طیفی از اضطراب مدنظر قرار میگیرد . خانواده و مسائل آموزشگاهی آموزش مهارتهای تحصیلی می تواند درمان اضطراب باشد بدون آنکه مستقیما به درمان اضطراب بپردازد .

• حدود سن اضطراب 12-10 سال ولی در کودکان قبل از دبستان نیز مشاهده شده اگر والدین احساس آرامش و امنیت به کودکان ندهند اضطراب افزایش می یابد .
• شیوع این اختلال گسترده است پژوهشهای 1988 و ده سال بعد 1998 نیز این موضوع تایید شده است ولی در ایران در مورد شیوع شناسی آن کار چندانی نشده است .  


تعریف اضطراب امتحان : تجربه یک تنش قبل ، هنگام و بعد از امتحان است . تا قبل از امتحان تاکید می شد که فرد را طوری آموزش دهیم که قبل از امتحان آن فعالیتها را افزایش دهد . اخیرا تاکید بر مهارتهایی است که در حین جلسه امتحان از انها استفاده شود .
اگر عملکرد فرد بامیزان توانائی و هوش او مطابقت نداشته باشد اضطراب امتحان وجود دارد .

ادامه مطلب ...

مراحل استاندارد یوگای خنده که در باشگاه‌های خنده اجرا می‌گردد

در هر یک از باشگاه‌های خنده، سبک و شیوه خاصی برای اجرای مراحل گوناگون یوگای خنده و خنده‌درمانی گروهی عرضه می‌گردد که چگونگی آن به موقعیت منطقه‌ای که باشگاه در آن واقع است، و نیز به سلیقه‌های گردانندگان باشگاه‌ها بستگی دارد. اما شکل استانداردی هم برای اجرای تمرینات یوگای خنده وجود دارد که مراحل آن به ترتیب زیر است (حداکثر زمان لازم برای اجرای مراحل زیر بیست دقیقه است):
گام‌ اول – تمرین تنفس: اعضای باشگاه، صبح زود در محل از قبل تعیین شده گردهم می‌آیند و تحت فرمان‌های رهبر گروه، به تمرین می‌پردازند. جلسه با تمرین تنفس عمیق، شروع می‌شود‎؛ به این ترتیب که افراد گروه در حالی‌که دست‌های‌شان را به‌صورت کاملاً صاف و عمودی به آسمان بلند می‌کنند با فرمان رهبر گروه، پنج بار نفس عمیق می‌کشند.

ادامه مطلب ...

خنده‌درمانی

خنده سبب باز شدن گره‌های عضلانی، کاهش درد و سفتی ماهیچه‌ها و تقویت دستگاه ایمنی می‌شود. خنده سبب می‌شود مواد شیمیایی تقویت‌کننده خلق و خو، موسوم به اندورفین‌ها، نیز از درون مغز رها شده و دل و دماغ انسان را نیکو سازند و احساس سلامت، تن‌آرامی و رضایت‌خاطر به فرد دست دهد.
پژوهش‌هایی که پیرامون پیامدهای خنده صورت گرفته است، نشان می‌دهد خنده فواید صحت‌بخش ارزنده‌ای دارد. کرکر کردن (نحوی خندیدن) و قهقهه زدن، سلامت تن، ذهن و روح را افزایش می‌دهد. خنده مستقیماً بر مغز و غده‌های درون‌ریز اثر می‌گذارد و به آزاد کردن مواد شیمیایی تنش‌زا و کاهش اثرات هورمون‌های آدرنالین و نور آدرنالینی که به جریان خون انتقال یافته‌اند، کمک می‌کند.

فواید بهداشتی خنده‌درمانی

1. شل‌شدن عضلات
2. کاهش فشار روحی (استرس)
3. درمان افسردگی

ادامه مطلب ...

آرامشی عمیق وماندنی

خدای مهربان؛

بودنت در لحظه‌ لحظه‌های زندگی، دلگرمی بزرگی است که مرا به ادامه این

راه پر پیچ و خم تشویق می‌کند. 

بارالها؛

قدرت بی پایان دستانم را مدیون تو هستم و یقین دارم دستان من را در پناه

وجود قدرتمند خود توان بخشیده‌ای.

پروردگارا؛

سوی چشمانم را مدیون مهر بی پایان تو هستم که به من قدرت دیدن از

دریچه‌ای به این کوچکی را داده‌ای

آفریدگار بخشنده؛ سپاس از توانی‌ که به پاهایم بخشیده‌ای تا در گذر از

مسیرهای دشوار زندگی،یار همیشگی‌ام

خداوندا ...

از این که همیشه و همه جا همراه من هستی و وجودم را در غرق در مهر بی

پایانت میکنی، سپاسگذارم .

خودم را به تو می‌سپارم و با باور‌های عمیق به این قدرت لایتناهی درونم را

 آرامش می‌بخشم ...

برای موفقیت تصویرت را قاب کن!

١ـ قاب‌بندی یا framing چیست؟آیا هرگز به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر قاب یک عکس را تغییر کنیم، تصویر درون آن به‌صورت ناگهانی بسیار متفاوت به‌نظر می‌آید؟ قاب عکس، برخی از قسمت‌های تصویر را برجسته‌تر نشان می‌دهد و به کیفیت برخی از قسمت‌های آن می‌افزاید و مرزهای عکس را محدود می‌کند. همین‌گونه افکاری که در ارتباط با یک تجربه یا یک مضمون در ذهن ما پدید می‌آیند، برخی از جنبه‌های آن مضمون را برجسته‌تر می‌سازند. قاب‌بندی به این معنی است که ما تجربیات خودمان را به‌شکلی «قرار می‌دهیم» که به آن معنی ببخشیم. با استفاده از انواع گوناگون قاب‌ها ما می‌توانیم یک حادثه را به‌صورت‌های بسیار متفاوتی تجربه کنیم.
NLP قاب‌های متعددی را شناخته است که می‌توانند به‌صورت ابزارهای بسیار پرقدرتی باشد.

قاب مسئله یا مشکل problem frame
اگر چیزی ناگهانی و بدون مقدمه اتفاق بیفتد، مردم اغلب آن را به مثابه یک مسئله می‌نگرند. مسئله چیزی است که باید «بر آن فائق آمد» و یا «با آن برخورد کرد».

ادامه مطلب ...

خوشبختی یعنی آرامش درون

تن‌آرامی و مراقبه، بیش از پیش، برای درمان فشار روانی (استرس) و کاهش اثرات جسمی و روحی آن اهمیت یافته است.
آرامش درمانی، عمدتاً شامل تمرین‌های ساده تنفسی و شیوه‌های گوناگون شل کردن عضله‌هاست. مراقبه در ادای تکالیف مذهبی بسیاری از ادیان شیوه‌ای است برای دستیابی به تن‌آرامی ژرف، هماهنگی درونی و تمرکز اندیشه، که هر دو مورد یاد شده را می‌توان در خانه تمرین کرد.

مزایای آرامش (تن‌آرامی)
ـ کاهش میزان فشار خون
ـ تعادل در فرآیندهای گوارشی و تنفسی
ـ بهبود الگوی خواب
ـ رهایی از (اضطراب) و افسردگی
چه بسا افرادی هستند که برای دسترسی به تن‌آرامی، از نوار صوتی دو طرفه‌ای سود می‌جویند.

ادامه مطلب ...

رازهای آرامش درون چیست ؟

1 – راز آرامش درون خویشنداری است. انرژیهای خود را پراکنده نکن. آنها را تحت نظر داشته باش و به طرز مفیدی هدایت کن.
۲- راز آرامش درون در این است که هرکاری را با حواس جمع و علاقه انجام دهی.

ادامه مطلب ...

نگرش دینی به عوامل و راه‌های پیشگیری و درمان اضطراب

اشاره

انسان، بی‌تردید در حیات اجتماعی خویش از عوامل متعددی تأثیر پذیرفته و خود نیز در یک تعامل دایم با آن‌ها بر روی محیط اطراف خود اثر گذارده است. در این میان، گاهی برخی از عوامل محیطى، در یک درگیری دایم با انسان چنان ذره ذره او را تحت تأثیر قرار می‌دهند که وی را از مسیر حرکت طبیعی خویش خارج ساخته، و دچار اختلال‌های رفتاری می‌کنند، و او را نگران می‌سازند. حتی ممکن است این نگرانی از روح و روان او به جسمش سرایت کند و وی را دچار اضطراب دایم ‌نماید، تا جایی که آرامش زندگی از او سلب ‌شود.

افراد زیادی همه روزه به این بلای خانمان‌سوز گرفتار می‌شوند و آرام و قرار خویش را از دست می‌دهند و به مرگ تدریجی گرفتار می‌آیند. نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده از سوی نهاد‌های پزشکى، روانشناسی و…

ادامه مطلب ...

لکنت دانش آموز وظایف معلم

به دانش‌آموزی که لکنت دارد فرصت بیشتری بدهید لکنت زبان از جمله اختلالات رفتاری است که به صورت وقفه‌های متناوب و بی‌اختیار در ریتم و جریان صحبت، تکرار اجباری کلمات، طولانی شدن صداها، کلمات، جملات و معمولا همراه با تغییر وضعیت عضلات صورت، لب‌ها و اعضای مربوطه به تکلم بروز می‌کند. میزان شیوع آن در پسرها حدود سه، چهار برابر بیشتر از دختران است. علل این عارضه می‌تواند عقب‌ماندگی ذهنی، زمینه خانوادگی، عوامل محیطی مانند شلوغی خانواده، محرومیت‌های عاطفی، انضباط شدید حاکم در خانه و مخالفت‌های مداوم والدین با دانش‌آموز، تاخیر طبیعی در تکلم و زمینه‌‌های دیگر رشد باشد.

لکنت و اضطراب 

اما از مسایل مربوط به لکنت زبان در بین دانش‌آموزان مشکلات روانی ریشه‌دار در محیط است که هر یک به شکلی موجب اضطراب‌های روحی دانش‌آموز شده و بازتاب آن به لکنت زبان می‌انجامد

ادامه مطلب ...