روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

چقدر خودم را دوست دارم!

  بررسی دلایل اختلال شخصیت در افراد خودشیفته

عشق به خود را خودشیفتگی نام نهاده اند. به نظر می رسد خودشیفتگی در خانم ها بیش از آقایان باشد. خودشیفتگی صفتی است که در سال های اول تولد پدید می آید و تعریف آن بر مبنای افسانه نارسیوس است. مرد جوان زیبایی که عاشق تصویر زیبای خود بود که در آب برکه دیده می شد. او آنقدر محو تصویر خود شد که در آب برکه افتاد و غرق شد و از آن نقطه گل نرگس رویید. خودشیفتگی در طول سالیان متمادی زندگی انسان برای زنان به حالت عادی تبدیل شده است.
    خودشیفتگی در زبان های اروپایی به نارسیسیسم موسوم است که از واژه نارسیس (که همان نرگس در زبان فارسی باشد) منشا می گیرد.

ادامه مطلب ...

آشنایی با صفات و اختلالات شخصیت و دسته های چهارگانه آن /لوکوموتی

شخصیت به طور کلی عبارت است از الگوی دیرپا و بادوام رفتار و آموزه های ذهنی که در گستره پهناوری از وضعیت ها و موقعیت های فردی و اجتماعی، فراگیر و انعطاف ناپذیر بوده و در پایان نوجوانی و جوانی و ابتدای بزرگسالی آدمی تثبیت می شود. این تمامیت کرداری و پنداری هر دو جنبه شخصی و اجتماعی زندگی فرد را بازگو می کند و در طول زمان چندان دگرگون نمی شود. شخصیت توصیفی کلی و همه سونگر از یک نفر بازگو می کند. 

به بیان دیگر، شخصیت بازتابی از پیش بینی هایی ویژه درباره چگونگی و شیوه رفتار افراد در شرایط گوناگون است و سرنخ هایی پیرامون توانایی ها و ناتوانی های پنداری و کرداری ایشان در زندگی نشان می دهد. شخصیت همچون گرایش جنسی، پیوستارگونه (طیف مدار) است و از «ویژگی» (تریت)- کم رنگ و پررنگ- آغاز شده و تا اندازه «اختلال» شخصیت ادامه می یابد.

ادامه مطلب ...

زندگی شما در کیف دستی شماست

تلفن همراه یک مرد زنگ می‌زند او بی هیچ زحمتی طی یکی دو ثانیه دست در جیب می‌کند و به تلفن جواب می‌دهد. جواب دادن زنان به تلفن همراه البته، داستانی جدا دارد.


موبایل خانم زنگ می‌زند ولی موبایل در کیف دستی اوست. بنابراین او بایستی دستش را در کیف دستی فرو کند و اینقدر بگرداند تا چیزی که ابعادش مشابه موبایل باشد به دستش بخورد. این کار البته همیشه به همین آسانی برگزار نمی‌شود. بیشتر مواقع برای پیدا کردن تلفن، اول باید کیف دستی بزرگ را از روی دوش به زمین گذاشت و کلی از خرت‌وپرت‌هایی را که عمری برای جمع‌آوری آن صرف شده از کیف به بیرون ریخت.
اینکه واقعاً در کیف دخترها چه‌جور خرده‌ریزهایی روی هم سوار شده که تلفن موبایل را این‌گونه اسیر نگه می‌دارد برای بسیاری مردها جای سؤال و حیرت است. به هر حال، واقعیت اینست که کیف دستی احتمالاً از لازم‌ترین ملزومات برای یک زن امروزی به‌شمار می‌آید.
چکیده‌ای از کل زندگی یک زن در کیف دستی او فراهم آمده و احتمالاً بررسی داخل این کیف دستی بهترین راه برای شناختن شخصیت اوست

ادامه مطلب ...

تست خودشناسی

آیا فردی‌ خوش‌ بین‌ هستید؟


خواهشمنداست به سئوالات زیر با دقت پاسخ دهید و سپس کلید مشاهده نتیجه را فشار دهید.

 
1. وقتی‌ قصد سفر دارید، آیا اشیاء قیمتی‌ تان‌ را در خانه‌ پنهان‌ می‌کنید؟
بلی
خیر
نمی دانم

2. آیا حاضرید به‌ یک‌ دوست‌، پول‌ قرض‌ دهید؟
بلی
خیر
نمی دانم

3. آیا انتظار دارید که‌ ظرف‌ پنج‌ سال‌ آینده‌، ترفیع‌ کاری‌ بگیرید؟
بلی
خیر
نمی دانم

4. آیا دزدگیر دارید؟
بلی
خیر
نمی دانم

5. آیا قبل‌ از مسابقه‌ فوتبال‌ احتمال‌ برد یا باخت‌ تیم‌ها را می‌دهید؟
بلی
خیر
نمی دانم

6. آیا در خفا و پنهانی‌، اهل‌ پول‌ جمع‌ کردن‌ هستید
بلی
خیر
نمی دانم

7. آیا به‌ آشنایانتان‌ اعتماد می‌کنید؟
بلی
خیر
نمی دانم

8. اگر بخواهید به‌ یک‌ پزشک‌ مراجعه‌ کنید، آیا خودتان‌ را آماده‌ شنیدن‌ خبرهای‌ بد می‌کنید؟
بلی
خیر
نمی دانم

9. آیا بیمه‌ عمر هستید؟
بلی
خیر
نمی دانم

10. آیا همیشه‌ در قرعه‌ کشی‌ها شرکت‌ می‌کنید؟
بلی
خیر
نمی دانم

11. آیا فردی‌ ولخرج‌ هستید؟
بلی
خیر
نمی دانم

12. آیا همیشه‌ انتظار دارید که‌ اتوبوس‌ یا قطار با تأخیر به‌ ایستگاه‌ برسد؟
بلی
خیر
نمی دانم

13. آیا مکررا دچار توهم‌ و خیالات‌ می‌شوید؟
بلی
خیر
نمی دانم

14. آیا فردی‌ سحرخیز هستید؟
بلی
خیر
نمی دانم

15. اگر هوا ابری‌ و غیرقابل‌ پیش‌ بینی‌ باشد، همیشه‌ چتر همراه‌ می‌برید؟
بلی
خیر
نمی دانم

ادامه مطلب ...

تست روانشناسی طرح شده توسط فروید

 فرض کنید که در خانه هستید و پنج اتفاق زیر همزمان پیش میاد.  

1- تلفن زنگ میزنه 

 2- بچه تان گریه میکنه. 

 3-یکی داره در خونه رو می زنه و صداتون میکنه. 4 

- لباس ها را بیرون روی طناب پهن کرده اید و بارون میگیره .  

5- شیر آب رو در آشپز خانه باز گذاشتید و آب داره سر ریز میشه.  

خب حالا با این وضعیت شما به ترتیب کدوم کار ها رو انجام میدید، یعنی از شماره ی 1 تا 5 رو با چه اولویتی انجام میدید؟  

ادامه مطلب ...

تست اضطراب

همیشه یک نوع حالت دل نگرانی و تشویش دارم.
بدون آنکه دلیلی برای آن ببینم همیشه یک نوع احساس ترس در وجودم هست.
سریع از کوره در می روم و دست و پایم را گم می کنم.
احساس می کنم که دارم خُرد می شوم.
هیچ چیز در زندگیم درست نیست و هر لحظه ممکن است بلایی بر سرم بیاید.
خیلی وقتها در دست و پایم احساس لرزش می کنم.
همیشه سردرد، گردن درد و کمر درد دارم.
احساس می کنم که ضعیف هستم و بسرعت خسته می شوم.
همیشه احساس ناآرامی دارم و نمی توانم یک گوشه آرام وقرار بگیرم.
خیلی وقتها در قلبم احساس پرش می کنم.
همیشه یک نوع احساس سرگیجه دارم.
تا به حال چندبار پیش آمده که حالت غش به من دست داه است و همواره احساس می کنم اینکار دوباره تکرار می شود.
خیلی وقتها تنگی نفس می گیرم.
نوک انگشتانم گزگز می کند و یک نوع احساس خواب رفتگی در آنها می کنم.
اکثرا یبوست دارم؛ اسهال می گیرم؛ معده درد دارم.
بیش از حد معمول باید به دفعات برای ادرار به توالت بروم.
کف دستانم همیشه عرق کرده است.
خیلی وقتها احساس می کنم که صورتم گرم و سرخ شده است.
بسختی بخواب می روم و در خواب هم خستگی ام درنمی رود.
بسختی می توانم خودم را کنترل و آرام کنم
هرسوال ۵نمره دارد پس از جمع نمرات تست برای دیدن توضیح تست برروی ادامه مطلب کلیک کنید. ادامه مطلب ...