روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

صمیمیت‌، تاثیرگذاری و نفوذ

اشاره  

  آنچه که در ادامه می‌آید. خلاصه‌ای از کتاب "صمیمیت،تاثیرگذاری و نفوذ در ده دقیقه"نوشته‌ی مجتبی حورایی میباشد.نویسنده در این کتاب کوشیده است تا نظریه‌‌ها و واقعیات علمی رشته‌ی روانشناسی اجتماعی (SocialPsychology) را به زبانی عامیانه بیان دارد.

     روشن است که به کار بستن نکات مطرح شده می‌تواند تاثیرات بسزایی را در برقراری یک ارتباط موثر داشته باشد.

ادامه مطلب ...

ایجاد عادتهای خوب در مطالعه

استفاده موثر از وقت دانی باتلز

 آنچه برای پیشرفت تحصیلی دارای اهمیت اساسی است, چیست؟ من فکر می کنم اولین و مهمترین چیز, لااقل برای توفیق در کلاس درس, استفاده موثر از زمان خارج از کلاس درس است.

می دانیم که هر شبانه روز 24 ساعت است. دو یا سه ساعت هر روز را به مطالعه کردن اختصاص دهید.

ادامه مطلب ...

خجسته میلاد باسعادت دومین اختر تابناک امامت و ولایت ، امام حسن مجتبی (ع) بر عموم شیعیان جهان مبارک

                                                             

ارتباط بی خوابی وافسردگی

مقا له:نشریه سلامت و پزشکی

جدید تر ین تحقیقات در زمینه:

"بی خوابی ممکن است منجربه ایجاد یا تمدید افسردگی شود."

ادامه مطلب ...

*اختلال شخصیت دوری گزین

اختلال شخصیت دوری گزین به صورت الگوی شخصیتی به دور از فعالیت در نظر گرفته می شود،به این معنی که افراد مبتلا به این اختلال قاطعانه و به طور مصمم از افراد دیگر به خاطر ترس از تحقیر شدن و طرد شدن کناره می گیرند.این گونه تصور می شود که گسترش و امتداد سندرومی بیمارگونه از شخصیت فرو خورده نرمال باشد که به صورت رفتاری مترصد،خجالتی،حواس پرت،نگران و دلواپس و نتها و منزوی مشخص می شود.(میلون و اورلی)

ادامه مطلب ...

مشاوره و روان درمانی

تجربه کردن در طی زندگی امری معمول است. در هر مقطع زمانی ممکن است شخص جهت شناخت بهتر خود و مواجهه با نگرانی هایش نیازمند کمک یک مشاور یا درمانگر باشد. برای کسانی که بدنبال مشاوره هستند این مطلب مروری کلی بر فرایند مشاوره _ چه انتظاری از مشاور     می رود , مسئولیت های مراجع در فرایند مشاوره _ گامهای استفاده بهتر از مشاوره و مشکلات احتمالی که ممکن است در طی مشاوره ایجاد شوند را فراهم می سازد.

مشاوره چیست؟

ادامه مطلب ...

با خطاهای شناختی بیشتر آشنا شویم

امروزه بسیاری از افراد در سیر تفکر خود به دلیل عدم آشنایی با اصول تفکر منطقی و صحیح ، ناخواسته دچار خطای شناختی می شوند. عدم اطلاع از خطاهای شناختی ورطه ای بسیار خطرناک و سهمگین می داند. شاید بسیاری از گرفتاری های مردم ما به دلیل آلوده بودن افکار ما به این نوع خطا ها  باشد. به نظر می رسد افسردگی ، بی قراری ، رقابت های ناصحیح، خشونت، ....

ادامه مطلب ...

آرامش یابی

زندگی‌کردن  مهارتهایی را می‌طلبد که اندوختن آنها هیچ‌گاه پایانی ندارد و آموختن آنها تنها با زندگی در دنیای واقعی ممکن است. یکی از این مهارتها توان آرامش‌یابی است، یعنی قابلیت بازتولید قوای جسمی و روانی که در طول شبانه روز در برخورد با استرسهای مختلف از مقدار کارائی آنها کاسته می‌شود 

                                                                    

ادامه مطلب ...

اضطراب در روانشناسان مبتدی

هر روانشناس مبتدی و تازه کاری در آغاز فعالیت خود با مشکلات و موانع مشخصی مواجه می شود که در صورت آگاهی و شناخت از این مشکلات و موانع ، روند پیشرفت وی به مراتب سرعت بیشتری خواهد گرفت و همای موفقیت خیلی زودتر از موعد بر شانه هایش خواهد نشست. در این مجال به چند نمونه مهم از این موارد می پردازیم :

● اضطراب روانشناس

با شروع کار درمانی و پیش از تثبیت مهارت های شغلی و شکل گیری تسلط بالا در امر مصاحبه ، تشخیص ، درمان و پیگیری های بعدی ، روانشناسان به نسبت ویژگی های فردی خود کمابیش دچار اضطراب و استرس می شوند که این اضطراب اثرات منفی خود را در مراحل مختلف درمان نشان می دهد

ادامه مطلب ...

آرامش ذهنی

دید کلی

هر که هستید و هر کجا زندگی می‌کنید، آرامش را به زندگی خویش دعوت کنید و آن را در ذهن خود جایگزین سازید. اگر کلام و رفتار شما قرین آرامش باشد بدون شک این ویژگی به دنیای اطراف شما نیز سرایت خواهد کرد. بخاطر داشته باشید، برای رسیدن به این وضعیت ، لازم است برخی قابلیتهای ویژه را در خود پرورش دهید و شرایط خاصی را در زندگی خویش ایحاد نمایید. رعایت نکات زیر مقدماتی است که به شما کمک می‌کند و در این مسیر گام بردارید.

ادامه مطلب ...

پیامبر اکرم(ص):با دارایی خود نمی توانید دل مردم را به دست بیاورید پس دلشان را با اخلاق (نیک) به دست آورید