روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

چادر

چادرم باشد مرا معیار ایمان و شرف
همچو مروارید زیبایم درون یک صدف
دید نامحرم نیفتد لاجرم بر سوے من
افتخارم باشد این،زهرا بود الگوے من
مدعے گوید که چادر یک نشان فانے است
من ولے گویم که با چادر تنم اسلامے است
مدعے گوید که با چادر کلاست باطل است
من ولے گویم که ایمانم ز چادر کامل است
مدعے خواهد مرا بے دین کند با لفظ دوست
چادر من همچو تیر زهرگین،بر چشم اوست

شاعر: بهلول حبیبے زنجانے

مساله حجاب

کتاب مساله حجاب، سلسله سخنرانی‏های استاد مطهری در انجمن اسلامی پزشکان است. آن استاد فرزانه معتقد بود که گذشته از انحراف‏های عملی فراوانی که در زمینه حجاب به وجود آمده، این مسئله و دیگر مسائل مربوط به زن، وسیله‏ای در دست برخی افراد ناپاک قرار گرفته است که بر ضد دین مقدس اسلام تبلیغات منفی می‏کنند.
این کتاب دو بخش دارد. شهید مطهری در بخش اول ابتدا نشان می‏دهد که مسئله پوشش زن از ویژگی‏های اسلام نیست و میان ملت‏های دیگر نیز وجود داشته است. سپس به عده‏ای که طرفدار بی‏حجابی زن و نشست و برخاست او با مردان بیگانه در جامعه هستند، پاسخ می‏دهد. در بخش دوم، به عده‏ای پاسخ می‏دهد که معتقدند زنان باید حتی چهره و دست خود را از نامحرم بپوشانند و به خانه‏نشینی زن عقیده دارند. استاد مطهری در این کتاب ثابت می‏کند که نظر اسلام، حفظ حریم و حضور باوقار زن در جامعه با پوشش مناسب است.

مسئله حجاب

برای آشنایی بیشتر با تفکرات استاد شهید مطهری پیرامون مسئله حجاب، این کتاب را مطالعه بفرمایید.

مساله حجاب در سیره حضرت زهرا(س) و کلام استاد شهید مطهری:

بدون تردید پوشش اسلامی برای زنان، از ضروریّات دین مقدّس اسلام است، چنان که آیات متعدّدی از قرآن بر این مطلب دلالت دارند.1 از طرفی مسأله حجاب یکی از جنجالی‏ترین مسائل دنیای دیروز و امروز است، به ویژه طرفداران اعلامیّه حقوق بشر، که با عنوان کردن «تساوی حقوق زن و مرد»، پوشش را برای زن دست و پاگیر دانسته، و آن را برخلاف آزادی قلمداد و به عنوان حمایت از حقوق زن، مطرح می‏نمایند، این مسأله را بسیار حسّاس نموده است، در صورتی که پوشش اسلامی را باید در مجموع ابعادش مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، که با توجّه به مجموع، به نفع زن و جامعه است، و نه تنها دست و پا گیر نیست و تضادّی با آزادی ندارد، بلکه زنان در عین حفظ پوشش اسلامی، می‏توانند برترین فعالیّت‏های اجتماعی را داشته باشند، و در چارچوب آزادی‏های صحیح و مقبول، از حق آزادی خود بهره‏مند گردند، زیرا حجاب در اسلام به معنای پرده نشینی نیست، بلکه به معنای پوششی معقول برای جلوگیری از فساد، و حفظ کرامت زن است، و ما امروز در جمهوری اسلامی ایران می‏بینیم که زنان در همه صحنه‏ ها و عرصه‏ ها، از مجلس قانون‏گذاری گرفته تا آموزش و پرورش و بیمارستان‏ها و ادارات،

ادامه مطلب ...

دختری شبیه به خدا

آرام از کنارت می گذرد ، بی صدا ...بدون جلب توجه...

سیاهی رنگ اوست و بو نداشتن ویژگی او..صورتش نمیبینی،اما در مقابل اویی.

اوست که با سکوت، با تو حرف میزند و به تو می آموزد.....اگر اهلش باشی.

در اوج کرامت هست و تندیس متانت..

نزدیک،اما دور از دسترس...بی عشوه ولی دلربا...اوست معلم وقار در قله ی بی نیازی..

هر خارو خسی عاشقش نمی شود و زیباییش را هر دلی لمس نمیکند...

او پیش از انتخاب شدن انتخاب میکند و پیش از معشوق شدن عاشق میشود...

با زیرکی گوی عقل را از کنار دیو هوس می رباید....

او همان دختر  عفیف و در پس پرده ی حجاب است...

آری او دختری است شبیه خدا...

نقش زن در سلامت جامعه از دیدگاه شهید مطهری

مبنای هستی شناسی و مبانی انسان شناسی در اسلام بنا نهاده شده است و از آنجا که علت و ملاک اصلی تدوین نظام حقوقی در اسلام، تحقق نظام احسن و کمال انسانی است یقیناً نظام حقوقی را می توان مهم ترین سنگ بنای زندگی اجتماعی بشر دانست دین مبین اسلام به دلیل جامعیت خود در بعد فردی و اجتماعی برای انسان ها اعم از زن و مرد، تکلیف و وظایفی را در راستای رسیدن به نظام احسن خلقت در تحت لوای قرآن و سیره بیان نموده و نظام حقوقی را برای دستیابی به قله های کمال انسانی مبتنی بر وحی تنظیم و اعلام کرده است. از جمله اندیشمندانی که به تبیین این مهم اهتمام داشته اند، استاد شهید مطهری است که به اقتضای عصر حاضر در بیان و بازشناسی مسائل اسلامی و به اقتضای جامعه اسلامی ایرانی، موضوعاتی را ازجمله مسئله «زنان» مدنظر قرار داده است که در این نوشتار به آن می پردازیم؛


استاد مطهری و لزوم نگاه نظام مند به مسئله زنان

به جهت اهمیت ویژگی استاد مطهری در بازشناسی مسائل و ضرورت پاسخگویی به آن و از طرفی به دلیل اهمیت و ارزش جایگاه خانواده در لابه لای مسائل مرتبط با زنان، او از این زاویه بایسته های نظام اسلام را پیرامون بحث مورد نظر آغاز می کند. ایشان از جمله عوامل حاشیه ای را که موجب می شود این بی توجهی را در مسیر حرکت در جاده پیموده شده امروز غربیان قرار دهد، این گونه نام می برد؛

ادامه مطلب ...

حجاب و امنیت اجتماعی از نگاه شهید مطهری

مقوله «پوشش و استتار بدن» به عنوان جزء جدایی ناپذیر حیات انسانی و مصداق اصلی حجاب، امری کاملاً مشهود و بی نیاز از تعدیل است. برای حجاب کارکردهایی در دو حوزه فردی و اجتماعی، قابل تصوّر است:

الف. کارکردهای فردی:

همچون پاسخگویی به نیاز فطری «خوداستتاری» و تأمین امنیّت در برابر گرما و سرما.

ب. کارکردهای اجتماعی:

هویّت بخشی و ایجاد امنیّت اجتماعی از جمله این کارکردهاست، چراکه نوع پوشش و حجاب، نشان دهنده سنّت ها، ارزش ها و باورهای یک جامعه است.

اسلام، حجاب را از مصادیق مهمّ تحقق امنیّت اجتماعی در جامعه معرّفی کرده است و چالش ها، زمینه ها و راهبردهای بسیار مهمّی را برای شکوفایی ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین نموده است.





ادامه مطلب ...

عفاف و حجاب از دیدگاه شهید مطهری


حجاب از مسائل ضروری و غ
یرقابل انکار دین اسلام است که با عقاید و باورهای مسلمانان در ارتباط می باشد، اما متاسفانه امروزه حجاب به یک مسئله سیاسی تبدیل شده است.


با گذشت ۳۰ سال از انقلاب اسلامی ایران، حجاب در کشور هنوز جایگاه خوبی ندارد و با مشکلات فراوانی روبروست؛ به نظر می رسد برای رسیدن به جایگاه واقعی حجاب و نهادینه شدن آن، به همسویی و وحدت عمل مؤسسات و ادارات، بخصوص رسانه ها و مراکز آموزشی نیاز باشد تا با تبیین مبانی و هدف حجاب به این مهم دست یابند.

رعایت قوانین اسلامی از جم
له حجاب از مسائل مهم یک جامعه اسلامی است؛ این در حالی است که امروزه جامعه ما شاهد رواج بدحجابی و از هم گسیختگی این اصل دینی شده است و مستکبران جهانی، پس از پیروزی انقلاب اسلامی با انواع حیله ها و توطئه های سیاسی، نظامی، اقتصادی و فرهنگی سعی در براندازی آن داشته اند.

ادامه مطلب ...

حجاب از دیدگاه شهید ایت الله مطهری

پیش از اینکه استنباط خود را در این باره ذکر کنیم لازم است‏یک نکته را یادآورى کنیم.آن نکته این است که معناى لغوى «حجاب‏» که در عصر ما این کلمه براى پوشش زن معروف شده است چیست؟ کلمه «حجاب‏» هم به معنى پوشیدن است و هم به معنى پرده و حاجب.بیشتر، استعمالش به معنى پرده است.این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش مى‏دهد که پرده وسیله پوشش است، و شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششى حجاب نیست، آن پوشش «حجاب‏» نامیده مى‏شود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.در قرآن کریم در داستان سلیمان غروب خورشید را این طور توصیف مى‏کند: حتى توارت بالحجاب (1) یعنى تا آن وقتى که خورشید در پشت پرده مخفى شد.پرده حاجز میان قلب و شکم را «حجاب‏» مى‏نامند.
ادامه مطلب ...

نقش معلم در گسترش امر به معروف و نهی از منکر

مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و اقسام آن
در این مقاله مختصر ابتدا چند سطر آن به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و مراحل این فریضه الهی می پردازیم .
« امر به معنای دستور دادن و فرمان دادن می باشد چنان که نهی با معنای بازداشتن است . استاد مطهری ، معروف و منکر را اینگونه تعریف کرده است :
«کلمه " معروف " شامل همه هدف های مثبت اسلامی و کلمه " منکر " شامل همه هدف های منفی و غیر اسلامی می گردد و لهذا با چنین تعبیر عامی آمده است و اما امر به معروف و نهی از منکر ، گر چه با تعبیر امر و نهی است ، ولی به نصّ حدیث و فقه و تاریخ قطعی اسلامی ، شامل هر دو وسیله مشروعی است که برای این هدفها ، بشود این ساختمان را نگه داشت و توسعه داد.»

ادامه مطلب ...