آیه شریفه «الا بذکر اللّه تطمئن القلوب» حکایت از آن دارد که با یاد خدا دلها آرامش میگیرد. دل پایگاه نفس آدمی است و آنگاه که دل آرام گیرد، نفس انسان نیز اطمینان مییابد. پس برای داشتن دلی آرام و قلبی مطمئن باید به ذکر باری تعالی پرداخت. ذکر اکبر خدا نیز نماز است و قرآن میفرماید: »و لذکر اللّه اکبر«
نتیجه آن که چون گویندگان ذکر الهی که دل هایی آرام و نفوسی مطمئن دارند، گرد هم آیند و خانوادهای را شکل بخشند، آن خانواده از آرامش برخوردار است و در خانه آرام، صفا و صمیمیت موج میزند و مالامال از نور خداست.
کوفیان را می توان بر اساس دین داری و ارادتشان به دنیا به سه دسته کلی تقسیم کرد؛ سه دسته ای که همیشه در بستر تاریخ بوده، هستند و خواهند بود.
عده ای که تمام فکر و ذکرشان دنیاست. درخواست زبانی و تمنای قلبیشان فقط و فقط دنیاست: «فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا»
همان طور که از در خواست این عده پیداست کاری هم به حلال و حرامش ندارند زیرا هیچ سخنی از حسنه بودن یا حسن آخرت در کلامشان نیست.
ادامه مطلب ...روانشناسان معتقدند عزاداری واکنش طبیعی انسان درمقابل از دست دادن چیزی یا شخصی با ارزش است. تحقیقات نشان میدهد که دلایل عزاداری شامل از دست دادن محبت، وابستگی، حمایت و شخصیت اجتماعی شخص فوت شده هستند. بنابراین دانشمندان این حوزه عزاداری را به دو نوع شخصی و اجتماعی، که برای بزرگان دین برگزار میشود، تقسیم میکنند.
دکتر محمد کاویانی، روانشناس اجتماعی و استاد حوزه در بیان تفاوت این دو میگوید: «این دو، از دیدگاه روانشناسی کاملا متفاوت هستند. داغ دیدگی واقعی امری است غیراختیاری و افراد داغدار از مدار زندگی عادی خارج میشوند و باید بهتدریج به زندگی عادی برگردند. اما مراسم عزاداری، کاملاً اختیاری و برنامهریزی شدهاست و بخشی از برنامههای زندگی عادی افراد محسوب میشود. داغداری حالتی روانی و درونی است، ولی مراسم عزاداری معمولاً به صورت اجتماعی صورت میگیرد. برایعادی شدن زندگی فرد داغدار، عواملی به کمک میآیند، که از جملة آنها مراسمعزاداری است».
مراسم عزاداری به عنوان یکی از آداب و سنن اسلامی به شمار میرود که هر چند آیاتی مبنی بر واجب بودن آن وجود ندارد اما میتوان به صورتی غیرمستقیم و از آیاتی چون فریاد علیه ظالم، سوگواری برخی انبیا و غیره لزوم و انجام آن را استنباط کرد.
در اینجا معنی نام کشورهای جهان و زبانی که ریشه این نام در اصل از آن گرفته شده را می توانید ملاحظه بفرمائید:
1. آرژانتین :سرزمین نقره(اسپانیایی)
2. آفریقای جنوبی :سرزمین بدون سرما(آفتابی) جنوبی(لاتین،یونانی)
3. آفریقای مرکزی:سرزمین بدون سرما(آفتابی) مرکزی(لاتین،یونانی )
4. آلبانی :سرزمین کوهنشینان
5. آلمان :سرزمین همه مردان یا قوم ژرمن(فرانسوی � ژرمنی)
مقدمه
در این مختصر، ابتدا، توضیحی در باب عزاداری از دیدگاه متون دینی خواهیم داد.سپس «عزاداری و سوگ واقعی» و «مراسم عزاداری»، را از دیدگاه روان شناسی معرفیمیکنیم؛ بعد از آن از منظر یک روان شناس اجتماعی، آن مراسم را یک گروهاجتماعی، تلقی کرده و به آثار و پیامدهای آن مینگریم و در انتها به هیجانهای روانیناشی از عزاداری مثل غم و اندوه، افسردگی، شادی، عزت نفس و... پرداخته و از اینرهگذر به بعضی اشکالات علمی مطرح شده، در این موضع خواهیم پرداخت. در نهایتبه آسیبشناسی مراسم عزاداری اشارهای مختصر خواهیم کرد.
2ـ مراسم عزاداری از دیدگاه متون دینی
در قرآن، آیاتی که به طور صریح و مستقیم، بیان کنندة حکم عزاداری باشد، وجودندارد، اما آنچه اکنون تحت عنوان مراسم عزاداری انجام میشود، دست تأیید چند گروه ازآیات را بالای سر خود دارد: الف) آیاتی که به فریاد کردن علیه ظلم، امر میکند یا مجوزمیدهد؛