روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

از کوفه ولی مقیم تهران هستیم

تصاویر جدید زیباسازی وبلاگ , سایت پیچک » بخش تصاویر زیباسازی » سری ششم www.pichak.net کلیک کنید
از دوری تو غمین و نالان هستیم
وز کرده خود کمی پشیمان هستیم
اصلیت ما را تو اگر می پرسی
از کوفه ولی مقیم تهران هستیم!

ما لشگری از سلاح روسی داریم
در دوز و کلک رگ ونوسی داریم
هر جمعه که شد بیا که ما منتظریم
این هفته فقط نیا عروسی داریم

از جور زمانه ما شکایت داریم
اندازه کوه و صخره حاجت داریم
ما مشکلمان گرانی و بیکاریست
آقا به نبودنت که عادت داریم...

ما قیمت روز ارز را می دانیم
معیار بهای بورس در تهرانیم
فعلا دو سه روزیست هوا پس شده است
هر روز دعای عهد را می خوانیم

صد موعظه کن ولی ز تسلیم نگو
از خمس و زکات و ضرب و تقسیم نگو
آقا تو بیا ولی فقط با یک شرط...
از آنچه که ما دوست نداریم نگو!

نقش نماز در آرامش روانی خانواده

آیه شریفه‌ «الا بذکر اللّه تطمئن القلوب» حکایت از آن دارد که با یاد خدا دل‏ها آرامش می‏گیرد. دل پایگاه نفس آدمی است و آنگاه که دل آرام گیرد، نفس انسان نیز اطمینان می‏یابد. پس برای داشتن دلی آرام و قلبی مطمئن باید به ذکر باری تعالی پرداخت. ذکر اکبر خدا نیز نماز است و قرآن می‏فرماید: »و لذکر اللّه اکبر«
نتیجه آن که چون گویندگان ذکر الهی که دل هایی آرام و نفوسی مطمئن دارند، گرد هم آیند و خانواده‏ای را شکل بخشند، آن خانواده از آرامش برخوردار است و در خانه آرام، صفا و صمیمیت موج می‏زند و مالامال از نور خداست.

در خانه ما رونق اگر نیست صفا هست
هر جا که صفا هست در آن نور خدا هست
ادامه مطلب ...

روانشناسی کوفیان

شما جزء کدام گروه کوفی هستید؟

 

کوفیان

کوفیان را می توان بر اساس دین داری و ارادتشان به دنیا به سه دسته کلی تقسیم کرد؛ سه دسته ای که همیشه در بستر تاریخ بوده، هستند و خواهند بود.

 

1. دین نداران دنیا مدار:

عده ای که تمام فکر و ذکرشان دنیاست. درخواست زبانی و تمنای قلبیشان فقط و فقط دنیاست: «فَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا»

همان طور که از در خواست این عده پیداست کاری هم به حلال و حرامش ندارند زیرا هیچ سخنی از حسنه بودن یا حسن آخرت در کلامشان نیست.

ادامه مطلب ...

وانشناسی عزاداری-از آرامش‌بخشی تا افسرگی و اضطراب

روانشناسان معتقدند عزاداری واکنش طبیعی انسان درمقابل از دست دادن چیزی یا شخصی با ارزش است. تحقیقات نشان می‌دهد که دلایل عزاداری شامل از دست دادن محبت، وابستگی، حمایت و شخصیت اجتماعی شخص فوت شده هستند. بنابراین دانشمندان این حوزه عزاداری را به دو نوع شخصی و اجتماعی، که برای بزرگان دین برگزار می‌شود، تقسیم می‌کنند.

دکتر محمد کاویانی، روانشناس اجتماعی و استاد حوزه در بیان تفاوت این دو می‌گوید: «این‌ دو، از دیدگاه‌ روان‌شناسی‌ کاملا متفاوت‌ هستند. داغ‌ دیدگی‌ واقعی‌ امری‌ است‌ غیراختیاری‌ و افراد داغ‌‌دار از مدار زندگی‌ عادی‌ خارج‌ می‌شوند و باید به‌تدریج‌ به‌ زندگی‌ عادی‌ برگردند. اما مراسم‌ عزاداری‌، کاملاً اختیاری‌ و برنامه‌‌ریزی‌ شده‌است‌ و بخشی‌ از برنامه‌های‌ زندگی‌ عادی‌ افراد محسوب‌ می‌شود. داغ‌‌داری‌ حالتی‌ روانی‌ و درونی‌ است‌، ولی‌ مراسم‌ عزاداری‌ معمولاً به‌ صورت‌ اجتماعی‌ صورت‌ می‌گیرد. برای‌عادی‌ شدن‌ زندگی‌ فرد داغ‌دار، عواملی‌ به‌ کمک‌ می‌آیند، که‌ از جملة‌ آن‌ها مراسم‌عزاداری‌ است».

مراسم عزاداری به عنوان یکی از آداب و سنن اسلامی به شمار می‌رود که هر چند آیاتی مبنی بر واجب بودن آن وجود ندارد اما می‌توان به صورتی غیرمستقیم و از آیاتی چون فریاد علیه ظالم، سوگواری برخی انبیا و غیره لزوم و انجام آن را استنباط کرد.

ادامه مطلب ...

معنی نام کشورهای جهان

در اینجا معنی نام کشورهای جهان  و زبانی که ریشه این نام در اصل از آن گرفته شده را می توانید ملاحظه بفرمائید


1.        آرژانتین :سرزمین نقره(اسپانیایی)

2.        آفریقای جنوبی :سرزمین بدون سرما(آفتابی) جنوبی(لاتین،یونانی)

3.        آفریقای مرکزی:سرزمین بدون سرما(آفتابی) مرکزی(لاتین،یونانی )

4.        آلبانی :سرزمین کوهنشینان

5.        آلمان :سرزمین همه مردان یا قوم ژرمن(فرانسوی � ژرمنی)

ادامه مطلب ...

روان‌شناسی‌ عزاداری

مقدمه
در این‌ مختصر، ابتدا، توضیحی‌ در باب‌ عزاداری‌ از دیدگاه‌ متون‌ دینی‌ خواهیم‌ داد.سپس‌ «عزاداری‌ و سوگ‌ واقعی‌» و «مراسم‌ عزاداری‌»، را از دیدگاه‌ روان‌ شناسی‌ معرفی‌می‌کنیم‌؛ بعد از آن‌ از منظر یک‌ روان‌ شناس‌ اجتماعی‌، آن‌ مراسم‌ را یک‌ گروه‌اجتماعی‌، تلقی‌ کرده‌ و به‌ آثار و پیامدهای‌ آن‌ می‌نگریم‌ و در انتها به‌ هیجان‌های‌ روانی‌ناشی‌ از عزاداری‌ مثل‌ غم‌ و اندوه‌، افسردگی‌، شادی‌، عزت‌ نفس‌ و... پرداخته‌ و از این‌رهگذر به‌ بعضی‌ اشکالات‌ علمی‌ مطرح‌ شده‌، در این‌ موضع‌ خواهیم‌ پرداخت‌. در نهایت‌به‌ آسیب‌شناسی‌ مراسم‌ عزاداری‌ اشاره‌ای‌ مختصر خواهیم‌ کرد.

2ـ مراسم‌ عزاداری‌ از دیدگاه‌ متون‌ دینی‌
در قرآن‌، آیاتی‌ که‌ به‌ طور صریح‌ و مستقیم‌، بیان‌ کنندة‌ حکم‌ عزاداری‌ باشد، وجودندارد، اما آنچه‌ اکنون‌ تحت‌ عنوان‌ مراسم‌ عزاداری‌ انجام‌ می‌شود، دست‌ تأیید چند گروه‌ ازآیات‌ را بالای‌ سر خود دارد: الف‌) آیاتی‌ که‌ به‌ فریاد کردن‌ علیه‌ ظلم‌، امر می‌کند یا مجوزمی‌دهد؛

ادامه مطلب ...