اضطراب انواع مختلف و متنوعى دارد که هر فردى ممکن است به یک یا چند نوع از این اختلالات مبتلا باشد:
۱ـ اختلال اضطراب فراگیر یا منتشر (Generalized Anxiety Disorder)
ترکیبى از علائم زیر در این اختلال وجود دارد:
طپش قلب، تنگى نفس، اسهال، بیاشتهایى، سستى، سرگیجه، تعریق، بیخوابى، تکرر ادرار، لرزش، فقدان آرامش، مرطوب بودن کف دست، احساس گرفتگى گلو، نگرانى نسبت به آینده، گوش به زنگ بودن نسبت به محیط. در اضطراب فراگیر خطر واقعى وجود ندارد.
۲ـ اختلال هراس (Panic Disorder)
این افراد دچار حملات اضطرابى پیشبینى نشدهاى میشوند که ممکن است ظرف چند ثانیه تا چند ساعت و حتى چند روز نوسان کند. مبتلایان به این اختلال میترسند مبادا بمیرند، دیوانه شوند یا بیاختیار دست به کارهایى بزنند و یا علائم روانى ـ حسى غیرمعمول نشان دهند. سایر علائم اختلال اضطراب فراگیر نیز در این اختلال مشاهده میگردد
با وجودی که افراد مختلف به دلیل ترجیحات شخصی و تجربیات متفاوت ممکن است واکنشهای متفاوتی به رنگها نشان دهند امّا مطالعات نشان دادهاند که رنگها برای اکثریت افراد معانی خاصی را تداعی میکنند.
پژوهشها نشان میدهد که موقعیتها و واکنشهای روانشناسی زیر از رنگها تاثیر میپذیرند.
ادامه مطلب ...ترکیبی از عوامل فردی، آموزشگاهی، خانوادگی و فرهنگی در بروز اضطراب امتحان میتواند نقش داشته باشد.
1) عوامل فردی
عوامل متعددی از جمله سن، جنس، توقعات والدین و یا اجتماع و محتویات مطالب مورد آزمون میتواند با اضطراب امتحان ارتباط داشته باشد و در همین راستا مطالعات زیادی جهت درک ریشههای این معضل صورت گرفته است. ارزیابی منفی فرد از خودش میتواند هسته مرکزی اضطراب امتحان باشد. به علاوه اضطراب امتحان ارتباط نزدیکی با فقدان اعتماد به نفس، ناتوانی برای حل مسئله و احساس خودکارآمدی دارد.
اضطراب امتحان تا حدود زیادی با افکار منفی و ارزیابیهای بدبینانه از امتحان رابطه دارد و ممکن است موجب تغییر در اسنادهای دانشآموزان و دانشجویان شود و نیز خودپنداره و رفتار منفی آنها را تغییر دهد. توبیاس (1985) اعتقاد داشت که اضطراب امتحان به دلیل عادتهای مطالعه نامناسب و ناکارآمد است. با وجود این، افراد دارای اضطراب امتحان بالا مشکلاتی در تمرکز گزارش میکنند و به طور واقعی در مراحل پایانی و نزدیک به امتحان مطالعه کمی دارند (واگ و پاپس دورف، 1996).
در آستانه هر سال نو، بسیاری از مردم تصمیم میگیرند که در رفتار و عادتهای خود تغییر به وجود آورند و هر سال، اغلب این تصمیمات عملی نمیشود. این امر به دلیل کمبود تمایل یا علاقه افراد به یک زندگی بهتر نیست بلکه به خاطر این واقعیت است که تغییر، کار پیچیده و دشواری است. عادتهای ما با شخصیت و وجودمان عجین میشوند و ما به طور خودکار و بیاراده آنها را انجام میدهیم. در نتیجه، تغییر دادن آنها به تلاش مستمری نیاز دارد تا یک عادت تازه در وجود ما شکل بگیرد و پایدار گردد. این مقاله به شما کمک میکند تا انتظارات، نگرشها و روشهای خود در مورد تغییر را به نحوی اصلاح کنید که به نتایج ماندگار و پایداری دست یابید.
به «هدفها» فکر کنید نه «تصمیمها» اغلب افراد تصمیمهایی که میگیرند را نصبالعین خود ساخته و خود را مصمم به اجرای آنها نشان میدهند در حالی که هدفگذاری، شیوه و تاکتیک بهتری است. ممکن است این پرسش به ذهنتان برسد که چه تفاوتی بین این دو وجود دارد؟
ادامه مطلب ...روشهاى درمانى متفاوتى براى بیماریهاى افسردگى و اضطراب درنظر گرفته شده است که نیازمند مشاوره و راهنمایى با روانپزشک و روانشناس متخصص است اما بهکارگیرى چند روش ساده زیر علاوه بر اینکه میتواند به افراد بیمار کمک کند، در پیشگیرى از ابتلا به این بیماریها نیز سودمند است:
۱ـ استفاده از رژیم غذایى مناسب
۲ـ انجام ورزشهاى جسمى و تمرینهاى ذهنى و تمرکز مدیتیشن و یــوگــا
۳ـ گوش دادن به موسیقیهای آرامشبخش
۴ـ مشارکت در فعالیتهاى گروهى اعم از اجتماعى، فرهنگى و هنرى
۵ـ بالا بردن اعتماد به نفس
اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته، که به فرد دست میدهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیتهایی که قبلاً استرس زا بودهاند یا طی آنها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد میشود. همهٔ انسانها در زندگی خود دچار اضطراب میشوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکلساز است. تحقیقات و بررسیها نشان میدهند که اضطراب در خانمها، طبقات کمدرآمد و افراد میانسال و سالخورده بیشتر دیده میشود.
ادامه مطلب ...