روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

روانشناسی ومشاوره

شهید مطهری: کسی که زیبایی اندیشه دارد زیبایی ظاهر خود را به نمایش نمی گذارد

حیا و نجابت از ویژگی های مهم زنان

حجاب، دستوری دینی و از مسایل مهم جامعه است.

 این مسأله، با بسیاری از مسایل پیوند خورده و دارای ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شده است.

 این مسأله از آن جهت که خطابش با زنان است، به نیمی از جمعیت جامعه مربوط است، و از آن جهت که در تنظیم روابط زن و مرد نقش دارد، به همه افراد جامعه مربوط می شود.

 امام علی علیه السلام حجاب زنان را مایه حفظ و حُرمت و شخصیت آنان معرفی می کند و از این رو توصیه می کند که هر چه حجاب زنان کامل تر باشد، مصونیت آن ها بیشتر است ؛ چرا که تنها در سایه حجاب است که آرامش روانی، استحکام پیوند خانوادگی، استواری اجتماع و ارزش و احترام زن بیشتر می شود.




حجاب و امنیت زنان

حجاب، نه تنها زمینه بروز ارزش های واقعی و والای زن را ایجاد می کند، بلکه از جنبه های اجتماعی، حافظ امنیت، شخصیت و احترام وی نیز می باشد. زنی که به عفت، پاکدامنی و حجاب شناخته شد، هرگز مورد بی احترامی و آزار و طمع دیگران قرار نخواهد گرفت

. قرآن کریم این اصل را چنین بیان می فرماید: «ای پیامبر! به زنان و دختران خود و به زنان مؤمنان بگو که پوشش هایشان را به خود بپیچند که این کار برای این که به عفت شناخته شوند، تا مورد تعرض و اذیت قرار نگیرند، بهتر است».

امام خمینی رحمه الله دراین باره فرمودند: «آیه حجاب برای شخصیت دادن به زن است؛ برای شخصیت انسانی اوست». ا

مام علی علیه السلام نیز میزان قوام و بقای شخصیت و احترام و امنیت زن را بسته به میزان حجاب او می داند و می فرماید: «به درستی که شدت حجاب برای آن ها بهتر است».


حجاب و فعالیت های اجتماعی

هر انسانی در برابر اجتماع خود وظایف و مسئولیت هایی دارد و زنان نیز هر چند با گرم نگهداشتن کانون خانه و تربیت صحیح فرزندان، اصیل ترین و بزرگ ترین خدمت ها را به جامعه می کنند، ولی از آنان به عنوان نیمی از پیکر جامعه انتظاری بیش از این می رود؛ زیرا آنان افزون بر داشتن شأن مادری و همسری، می توانند نقش های مهم دیگری در جامعه داشته باشند.

اسلام خواسته که آنان در این شئون نیز وظیفه خود را ادا کنند. حضور زنان در ستادهای پشتیبانی، درمانی، غذایی و همدوش با رزمندگان اسلام عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و هم چنین تاریخ انقلاب اسلامی، خود نشان دهنده این انتظار است.

امام خمینی رحمه الله در مورد نقش زنان در انقلاب اسلامی فرموده اند: «نقش شما زنان در این نهضت، بیشتر از مردها بوده است».


حیا و نجابت از ویژگی های مهم زنان

در جامعه اسلامی، زن مسلمان می تواند با حفظ حیا و عفاف کامل خود، وارد صحنه های اجتماعی و اقتصادی شود و به ایفای نقش خویش بپردازد.

 بررسی ویژگی های زنان نمونه در قرآن، گویای این حقیقت است که آنان در رویارویی با مردان بیگانه، از شرم و حیای خاصی برخوردار بودند. نمونه آن، برخورد دختران شعیب پیامبر با حضرت موسی است.

 وقتی حضرت موسی دختران شعیب را در کنار چاه مدین دید که تنها به مراقبت گوسفندانشان مشغول اند، علت را از ایشان پرسید. گفتند: پدرمان پیرمردی سالخورده است که نمی تواند خود برای آب دادن گوسفندان بیاید ؛ از این رو ما این کار را می کنیم.

حضرت موسی از گفتار آن ها فهمید که کناره گیری شان از جماعت مردان برای آب دادن به گوسفندان، به دلیل حُجب، حیا و عفت آنان است.


حوزه/گردآوری:گروه زنان سایت تبیان زنجان
http://www.tebyan-zn.ir/zanan.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد