س1:اگر میل به پوشیدگی و حجاب ریشه در فطرت آدمی دارد پس چرا میلیون ها انسان در سراسر جهان نیم برهنه و بی حجاب هستند؟
پاسخ به این سؤال جواب های متنوع و متعددی را می طلبد که به ترتیب به طرح آن های می پردازیم:
1) میل به پوشیدگی ریشه در فطرت انسان دارد و تمایل به پوشش و حجاب کامل بازگشتی به فطرت اصیل انسانی است. قرآن کریم انسان را صاحب فطرتی می داند که نیازهای او و پاسخ گوئی به آن ها را براساس آن (فطرت) و در امر به پوشش و حجاب به عنوان یک امر و نیاز فطری و وجودی انسان آن را سبب ساز برمی شمرد.
سلامت جسمی، روحی و روانی و فکری و زمینه ساز پویائی و کمال انسانی قلمداد می کند کسانی که این فطرت الهی را در ساختار وجودی خود نادیده گرفته و به آن پشت پا زده و به انکار آن پرداخته اند به سمت برهنگی و نیمه عریانی روی آورده و انحراف آنان ربطی به واقعیت وجدان طبیعی و ساختمان فطری ایمان و اخلاق بشر ندارد
2) غفلت از نیازهای فطری و یا تغییر دادن نحوه پاسخگوئی به آن نیازها ناشی از ناآگاهی و دوری از آموزش ها و هدایت های الهی است که موجب گردیده ناخواسته در مسیری بر خلاف فطرت الهی خود گام بردارند.
3) دین زدائی و تبلیغات علیه دین و ارزش های دینی که منطبق با فطرت است از یک سو و تمایلات نفسانی و شیطانی انسان و گرایش او به هوس رانی و تنوع طلبی بی حد و حصر و تلقین های رنگارنگ در قالب آموزش های اجتماعی از سوی دیگر موجب دوری انسان از فطرت و سقوط در برهنگی و عریانی و بی حجابی عصر حاضر شده است.
س2: آیا بر بانوان در نگاه نامحرم پوشاندن چانه نیز لازم است و مقداری از چانه که موقع پوشیدن مقنعه بیرون میماند چه حکمی دارد؟
ج2) پوشاندن زیر چانه لازم است ولی ظاهر چانه که جزو صورت است واجب نیست.
س3: خانمی که حدّ لازم پوشش صورت را رعایت کرده و صورتش را آرایش ننموده اگر بداند نامحرم به قصد ریبه به صورت او نگاه میکند، آیا لازم است گردی صورت را هم بپوشاند؟
ج3: اگر باز بودن گردی صورت موجب جلب نظر نامحرم است احتیاطاً باید بپوشاند.
س4: آیا بر بانوان پوشاندن صورت خود از نامحرم در صورتی که صورت و ابرو را اصلاح کرده باشند واجب است یا نه؟
ج4) اصلاح صورت و ابرو اگر در نظر عرف زینت محسوب نباشد پوشاندن آن لازم نیست.
س5: پوشیدن انگشتری طلا برای زن چه حکمی دارد؟
ج5) استفاده زنان از زینت و زیور آلات و آرایش نمودن خود اشکال ندارد، لکن باید از نامحرم پوشانده شود.