مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و اقسام آن
در این مقاله مختصر ابتدا چند سطر آن به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر و مراحل این فریضه الهی می پردازیم .
«
امر به معنای دستور دادن و فرمان دادن می باشد چنان که نهی با معنای
بازداشتن است . استاد مطهری ، معروف و منکر را اینگونه تعریف کرده است :
«کلمه
" معروف " شامل همه هدف های مثبت اسلامی و کلمه " منکر " شامل همه هدف های
منفی و غیر اسلامی می گردد و لهذا با چنین تعبیر عامی آمده است و اما امر
به معروف و نهی از منکر ، گر چه با تعبیر امر و نهی است ، ولی به نصّ حدیث
و فقه و تاریخ قطعی اسلامی ، شامل هر دو وسیله مشروعی است که برای این
هدفها ، بشود این ساختمان را نگه داشت و توسعه داد.»
منبع : http://himeibadam.blogfa.com
اما هر امر به
معروفی و نهی از منکری یک سوی مراحل دارد که باید مرحله به مرحله انجام
داد تا به یک ارزش اخلاقی تبدیل شود و اگر یکی از مراحل اجرا شود باید عکس
جاری شود ممکن است منجر به فتنه و بی آبرویی شود .
اقسام امر به معروف و نهی از منکر به شرح ذیل می باشد :
1-
قلبی : کم ترین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر آن است که انسان در قلب
خود نیکوکاران و مؤمنان را دوست داشته باشد و گنهکاران و بدکاران را دشمن
بدارد و با این دو گروه برخورد متفاوت داشته باشد .
2- زبانی : در قسمت
زبانی از روش های پند و موعظه ، حمکت و پند و نیک استفاده می شود . و
اگر امر به معروف و نهی از منکر زبانی ، اثر بخش نباشد نوبت به مرتبه سوم
می رسد .
3- عملی : « این مرحله دارای مراتبی است که باید مرحله به
مرحله طی شود . مقاله نویسی ، تألیف کتاب ، تأسیس مدارس و مراکز تربیتی و
معافل دینی و مرکزهای دعوت تبلیغ دین ، صرف مال و وقت در ویران نمودن
مراکز فساد ، مثل مسجد ضرار در عصر پیامبر همه از شاخه های امر به معروف و
نهی از منکر عملی است . »
نقش معلم در تبیین و گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر
ما
گفته خود را در مورد نقش معلم در تبیین و گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی
از منکر را با فرموده ای از مقام معظم رهبری آغاز می کنیم . ایشان می
فرمایند :
« همه مردم باید وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را برای
خود قایل باشند و در محیط کسب ، خانه ، درس ، دانشگاه و محیط کار و زندگی
با زبان خوش و لحن مناسب ، عمل خلاف وگناه را به خاطی تذکر دهند و سرانجام
این مهم در مرحله عمل و اقدام ، تنها با اجازه حکومت باید انجام شود.»
ما
در این مقاله بیشتر بر محیط درس تأکید داریم و نقش مدیر کلاس که همان معلم
است را در امر به معروف و نهی از منکر مورد بحث قرار می دهیم .
شاید
بتوان نقش معلم را در گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را آنقدر با
اهمیت دانست که در بعضی مواقع می تواند مهمترین و بیشترین تأثیر خود را در
این زمینه بر دانش آموز که آینده سازان ما هستند و مدیران و مدیر کل ها و
. . . مملکت در آینده را تشکیل می دهند بگذارند .
نقش معلم را در
گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را به4 دلیل می توان با اهمیت
دانست . ما در این مقاله این 4 مورد را به طور مختصر مورد بررسی قرار می
دهیم .
این دلایل به شرح زیر می باشد :
1. معلم به عنوان الگوی دانش آموز می باشد و گفته ها و نصیحت های وی می تواند دانش آموز را تحت تأثیر قرار دهد .
2. فرهنگ و دین ما ایجاد می کند که ارزشهای اخلاقی و معنوی باید در مدارس گسترش پیدا کند و این به عهده معلم می باشد .
3.
هم وظیفه شغلی و هم وظیفه شرعی معلم ایجاد می کند که در مدارس ترویج فرهنگ
امر به معروف و نهی از منکر در اولویت های یاد دهی معلم باشد .
4. نقش
پذیری اجتماعی و اهمیت دادن به این ارزش های معنوی بیشتر در دوران دانش
آموزی می باشدکه معلم می تواند با خلاقیت خود این دانش آموزان را در جهت
مثبت سوق دهد .
معلم به عنوان یک الگو
در
مورد اول دانش آموز یک گرایش مثبت دارد و معلم را به عنوان یک الگوی
رفتاری خود می داند و در اکثر اوقات رفتارهای معلم خود را تقلید می کند
حتی بعضی مواقع دوست دارد مثل معلم لباس بپوشد مثل او راه برود ، مثل او
صحبت کند . و حالا این معلم می تواند دانش آموز را به راه راست هدایت کند
و هم می تواند دانش آموز را گمراه کند و او را از راه مستقیم منحرف کند ،
و با توجه به اینکه مهمترین اصل در امر به معروف و نهی از منکر اصل تأثیر
است که در پی آن امر به معروف گسترش و ریشه منکر را در ذهن دانش آموز به
یک امر خوشایند تبدیل کند و او را در جهت برقراری امر به معروف و نهی از
منکر سوق دهد .
معلم همچنین باید از این موقعیت و اعتمادی که دانش آموز
به وی دارد در جهت گسترش فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در بین دانش
آموزان استفاده کند و این قشر پر جمعیت و تأثیر گذار در جامعه را به
برقراری امر به معروف و نهی از منکر هدایت کند ، تا آنها نقشی که در جامعه
خواهند داشت ، این فرهنگ را در جامعه گسترش دهند تا جامعه ای بدون منکر
داشته باشیم .
اما معلم باید به این نکته نیز توجه کند که « یکی از
بزرگترین رموز آموزشی این است که شاگرد خود معلم را بپذیرد و نه زبان و
استدلالش را . اگر استدلال معلم را بپذیرد در واقع معلم نقش ضبط صوت را
دارد ، معلم باید به گونه ای عمل کند که شاگرد خود او را بپذیرد ، وجود
او را که پذیرفت تحت تأثیر اخلاق و رفتار معلم از جمله ، استدلالش قرار می
گیرد ، راه رسیدن به این مرتبه از معلمی هم دو چیز است :
الف – تسلط و پختگی علمی
ب) تقوی و وارستگی اخلاقی»
نظام پرورشی مدارس و مباحث مذهبی - اسلامی
مورد
دلیل دوم ،باید این موضوع را متذکر شویم که « در بحث نظام پرورشی مدارس
استاندارد آنچه در مدارس ما باید انجام شود ، با آنچه در مدارس برتر
سایرکشورها انجام می شود باید تا حد زیادی متمایز باشد . در واقع بحث
پرورشی در کشور ما علاوه بر آن که با روحیات ، خلقیات و نیازهای
فراگیرندگان مرتبط است ، به طور ویژه ای با مباحث مذهبی – اسلامی نیز در
آمیخته است . بنابراین انتظار می رود که در مدارس استاندارد مؤلفه هایی از
جمله ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر در حکم یک اصل در میان دانش
آموزان مورد توجه قرار گیرد .» و بیشترین انتظار در ترویج چنین مباحث
مذهبی – اسلامی از معلم می رود و این معلم است که در مدرسه بیشترین برخورد
را با دانش آموزان دارد و می تواند نقش مهمی در مؤلفه هایی مانند گسترش
فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد .
نظام آموزشی جمهوری
اسلامی ایران می تواند با کلاس های ضمن خدمتی که در مورد امر به معروف و
نهی از منکر برای معلمان می گذارد در ترویج و گسترش امر به معروف و نهی از
منکر قدمی بلند بردارد تا جامعه ای به دور از فساد ها و منکرات و جامعه ای
که مورد قبول خدا و انبیاء است را داشته باشیم و در اامنیت کامل به سر
ببریم .
ولی مشکل بزرگی که وجود دارد ، موضوع پذیرش ابتدایی می باشد
. همانطور که مشخص است دوره ابتدایی مهمترین دوره می باشد و باید افرادی
آموزش دیده استخدام شوند . متأسفانه کسانی مانند سرباز معلم ها ، نهضتی
ها و دیپلمه ها که اصلاً در زمینه مذهبی و درسی آموزش ندیده اند در آموزش
ابتدایی استخدام می شوند و نمی توانند نقش یک معلم خوب را ، بر دانش
آموزان ایفا کنند .
وظیفه معلم و گسترش ارزشهای اخلاقی
دلیل
سومی که نقش معلم را در گسترش امر به معروف و نهی از منکر را با اهمیت می
کند ، وظیفه شرعی و شغلی معلم است. « یک معلم باید بر اساس نیازهای واقعی
تربیتی و آموزشی دانش آموزان به کار خود ادامه دهد و نه با هرچه پیش آید
، خوش آید و از سر تفنن و تنوع . در رفتار و کردار و گفتار و اندیشه معلم
نباید هیچ بخش بی تفاوت و بی جهت و بی تحرک و بیهوده موجود باشد و از همه
وجود او باید جدیّت و هدفداری نمایان گردد . » معلم علاوه بر اینکه وظیفه
دارد مطالب مربوط به کتاب درسی را به دانش آموزان یاد دهد باید نسبت به
مسائل مذهبی – اسلامی و پرورشی از جمله گسترش امر به معروف و نهی از منکر
نیز برنامه خاصی در کلاس درسی داشته باشد و فقط اتکا به موارد درسی نکند .
او می تواند گسترش امر به معروف و نهی از منکر را در اولویت های اولیه
یاددهی خود قرار دهد ، تا وظیفه شرعی و شغلی خود را ادا کرده باشد و دانش
آموزانی متعهد به ارزشهای اخلاقی را برای جامعه آینده تربیت کند . ما
معلمان باید استاد مطهری را یک الگو قرار دهیم ، مثلاً ، « آقای مطهری
نخستین ویژگی اش در مقام درس دادن این بود که انسان وقتی پای درسش می نشست
احساس می کرد ایشان در حال انجام وظیفه دینی است . » در این قسمت از مقاله
، لازم دانستیم تا مراحل یادگیری ارزشهای اخلاقی از جمله امر به معروف و
نهی از منکر را به دانش آموزان بیان کنیم ، تا شما خوانندگان عزیز با این
مراحل آشنا شوید .
مرحله نخست :
دانش آموزان پذیرش قوانین و مقررات
اخلاقی ، ارزشها و ضد ارزشها و رفتارهای خواسته شده از سوی مربیان را در
ذهن خود بر اساس پیامدهای جسمانی و آنی آن را ارزیابی می کنند و باید
معلم در این مرحله یاددهی را بر مبنای نزدیک شدن به احساس خوشایندی ( خوشی
و لذت ) انجام دهد .
در مرحله دوم :
دلیل اطاعت دانش آموز از معلم
مورد قبول قرار گرفتن و حفظ موقعیت اجتماعی است . معلم باید یاددهی خود را
بر مبنای توجه به جمع و گروه و محرومیّت و طرد از موقعیت باشد .
در مرحله سوم :
«
اطاعت ریشه در اعماق دل و جان آدمی دارد و این نوع اطاعت و پذیرش مقررات
با طیب خاطر به عمل منجر می شود ، چه کسی حضور داشته باشد چه نداشته باشد
. اگر شرایط بیرونی هم تغییر کند ، باز فرد از قبول و عمل به عقیده و
ارزشهای خود دست بردار نیست » و معلم باید به این مرحله تأکید بیشتری
داشته باشد .
حساسیت دوران دانش آموزی و نقش پذیری اجتماعی
اما دلیل
چهارم هم خیلی مهم می باشد ، زیرابیشتر انسانها در دوران دانش آموزی نقش
پذیری اجتماعی و اخلاقی خود را می گیرند و در این مرحله بیشتر به دنبال
مسائل دین و مذهبی می باشد و کنجکاو است و تأثیر پذیری زیادی نسبت به
گفتارهای معلم دارد و معلم نیز باید از این فرصت استفاده کند و در حد
امکان در گسترش و تبیین امر به معروف و نهی از منکر تلاش کند تا با هدایت
دانش آموزان به این سمت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بگستراند و
مردم را با فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر آشنا کند .
منابع : .آیت الله جوادی آملی ، هدایت در قرآن ، 1358 ، قم : انتشارات اسراء ، چاپ دوم
2. سازمان آموزش و پرورش معاون پژوهشی ، جلوه های معلمی استاد مطهری ، 1357 ، تهران : انتشارات مدرسه ، چاپ اول
3.
فرهادیان ، رضا ، تربیت برتر ( آنچه والدین و معلمان باید بدانند ) ، 1374
، قم : مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، چاپ اول .
4. کفّاش ، حمید رضا ، امر به معروف و نهی از منکر در نهج البلاغه ، 1373 ، تهران : انتشارات پیام آزادی ، چاپ اول
5. نباتی ، علی ، درس دیروز ، امروز ، فردا ، 1377 ، مشهد : انتشارات سعیدی منش ، چاپ اول.